Tim Drone

Se va merge până la închirierea hainelor? Moda e în COLIMATOR. Cum s-a ajuns aici

Astfel, prin reducerea fenomenului fast fashion s-ar reduce consumul de energie și apă și s-ar produce mult mai puține deșeuri. ”Presiunea din partea consumatorilor cu o aplecare spre ecologie va crește, chiar dacă acest lucru nu se simte încă aici în Spania”, spune Carmen Valor, expertă în modă la Universitatea spaniolă Comillas, potrivit unei analize Deutsche Welle. Valor e de părere că fenomenul economiei circulare se va impune – un model în care reciclarea materialelor joacă un rol central. Chiar dacă fast fashion a fost încă în floare în 2019, piața și modelele economice se schimbă. Și iată că și consumatorii cer modă mai sustenabilă. Dar totul e, după cum se exprimă unii dintre analiștii fenomenului, ca moda să nu ajungă, în cele din urmă, un fel de coș de gunoi al societății.  

Reciclare masivă?

”Și lumea modei trebuie să se concentreze pe sustenabilitate, nu numai pe profituri. Lucru care este dificil, în contextul concurenței acerbe”, mai spune Valor. Valul de falimente a atins toate țările, inclusiv Spania. De exemplu, concernul Inditex investește constant în tehnologii de depozitare și de urmărire online a livrărilor, dar mișcările ecologiste, cum ar fi Fridays for Future, cer schimbări substanțiale: ”Acestea se referă la întregul lanț de producție și de livrare, unde condițiile nesatisfăcătoare de muncă generează mereu nemulțumiri”, adaugă Valor.

Dacă textilele s-ar recicla în masă, acest lucru ar presupune o calitate ridicată a materialelor, ceea ce se întâmplă rar în industria fast fashion, potrivit specialiștilor în fashion. Inditex are de gând să schimbe acest lucru. Prin linia Massimo Dutti, concernul oferă produse premium la prețuri rezonabile: ”Dar industria textilă nu este încă pregătită tehnic pentru reciclare masivă”, crede Valor. La capitolul modelelor noi de business, spaniolii au rămas însă în urmă. Dar de ce să schimbe ceva, ne-am putea întreba, dacă totul merge ca pe roate? În primele nouă luni ale anului 2019, cifra de afaceri a crescut cu 7,5 la sută, ajungând la 19,8 miliarde de euro. Iar câștigul a crescut cu 12 la sută, ajungând la 2,7 miliarde de euro.

După patru săptămâni

”Trebuie să ne gândim însă și la faptul că procentajul global de fast fashion ajunge la aproximativ 20 la sută, iar urgența de a schimba ceva pare mai mare decât e în realitate”. Cele mai mari cifre de afaceri le au producătorii de textile sport, cum ar fi Nike sau Adidas, precum și concernele franceze de haine de lux Kering și LVMH. Specialiștii spanioli mai crede că trendul de a închiria haine, în loc de a le cumpăra, va câștiga teren. ”Închirierea hainelor se practică deja de un deceniu în America, iar acum ajunge și în Europa”. De exemplu, firma Pislow, din Barcelona, oferă acest serviciu. Pentru 40 de euro pe lună, clientul primește de la Pislow două piese de îmbrăcăminte și un accesoriu, care se potrivesc stilului său de îmbrăcăminte. După patru săptămâni, Pislow primește obiectele înapoi, le curăță și le închiriază din nou.

Există multe alte firme asemănătoare, cum ar fi Patagonia în SUA sau Ecoalf, care are deja o filială și la Berlin. Brand-ul spaniol Ecoalf se axează din 2009 pe modă reciclată, având un slogan clar:  #becausethereisnoplanetB (pentru că nu există o planetă B). Marca lui Javier Goyeneche nu participă numai la curățarea mărilor, ci refuză să se implice în acțiuni care încurajează comerțul de masă, cum ar fi Black Friday.

De la eleganță și unicitate, la…

În plus s-a ajuns și la fascinația modei vizavi de cei fără adăpost (homless fashion)! În ceea ce îi privește pe cei care apreciază acest stil, CEO-ul Urban Outfitters (lanț american de retaileri de îmbrăcăminte), Richard Hayne a avut o afirmație interesantă, care în esență a explicat filosofia sa de marketing destinată oamenilor de pe Wall Street: „Clientul urban, despre care vorbim întotdeauna, este o persoană fără adăpost de lux, care are un ușor grad de furie și este probabil în stadiu de viață de la 18 la 26 de ani”. Comentariul lui, desigur, a iscat dezaprobarea celor vizați, mai ales că nu au îngurgitat nici măcar metaforic exprimarea “fără adăpost“. Potrivit experților, deși nu este nimic greșit în a fi influențat de anumite subculturi, alegerea de a căuta continuu inspirație de la persoane care sunt, de fapt, fără adăpost reprezintă o afacere complicată. Industria modei există pentru a căuta profit, astfel încât crearea unor anumite imagini pot fi interpretate cu ușurință ca fiind fără gust sau extrem de condescendente. Să punem însă totul pe seama fascinațiilor ciudate ale modei.

Totuși, potrivit unora dintre analiștii trendurilor actuale, viitorul nu sună așa de bine în ceea ce privește moda, având în vedere unde s-a ajuns de la eleganță și unicitate.

Visits: 7

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *