Tim Drone

Fenomenul recenziilor false de pe internet pentru Amazon și nu numai și de ce oamenii sunt plătiți pentru ele

Pandemia a lăsat multe persoane fără un loc de muncă, iar acestea s-au văzut obligate să-și caute alte surse de venit. Așa a apărut fenomenul recenziilor false pentru companii ca Amazon și nu numai.

Dacă vrei să te interesezi de un business și să verifici cât de serioși sunt oamenii din spatele unui anunț, să zicem, atunci poți verifica pe internet. Dacă există o pagină de Facebook, ar trebui să vezi câte persoane urmăresc pagina respectică și ce recenzii există acolo. De asemenea, ai la dispoziție Google Review.

E valabil și pentru un restaurant, un loc de cazare sau orice alte afacere care-ți oferă bunuri și servicii. Numai că trebuie să știi că unele dintre lucrurile pozitive pe care le citești acolo pot fi false. Mii de persoane din Italia se ocupă fix cu asta: scriu recenzii pozitive false pentru companii ca Amazon.

E o întreagă industrie formată în jurul acestui fenomen, scrie Reuters.

Fenomenul recenziilor false de pe internet

Cei de la Reuters dau exemplu o femeie din Italia, care are în grijă doi copii și care a rămas pe drumuri în pandemie, după ce și-a pierdut jobul. Așa a ajuns să identifice alte surse de venit și a dat pe internet de oameni care le promit bani celor dispuși să scrie recenzii false despre diverse bunuri și servicii.

E o industrie care, crezi sau nu, are o valoare de milioane de dolari. Zeci de mii de oameni s-au înscris pe platformele dedicate de pe Telegram, unde intermediari anonimi recrutează persoane pentru a scrie recenzii în schimbul unor recompense financiare.

„Poate că nu este etic, şi nici legal, dar mi-a permis să mă bucur de nişte lucruri pe care altminteri nu mi le-aş fi permis”, spune femeia care locuiște la Roma.

Amazon, în centrul acestei industrii fără să vrea

Achiziția de bunuri online în Italia a crescut estimativ la 31% anul trecut. Și e valabil peste tot în lume. Oamenii au stat mai mult în casă și și-au făcut cumpărături doar de pe internet. Mai mult, faptul că au sacrificat călătorii sau vacanțe i-a făcut să comande și mai multe lucruri acasă, fie că aveau nevoie sau nu.

În centrul industriei de recenzii false se află și gigantul Amazon. Deși compania susține că a depus eforturi mari pentru a împiedica publicarea unor recenzii false, nu prea-i iese.

Recent, un adolescent de 14 ani din Calabria dezvluia că mai multe firme chinezeşti s-au unit pentru a forma echipe online care să opereze pe canalele Telegram, acestea fiind prezentate ca „Recenzii pe Amazon pentru produse gratis”.

Aceşti intermediari caută persoane dispuse să cumpere produse pe care să le promoveze şi, odată ce publică recenziile pozitive cerute, cumpărăturile sunt rambursate prin sisteme de plăți precum PayPal. Adolescentul a dezvăluit că el primeşte între doi și 2,5 euro comision pe o recenzie şi poate ajunge la 300 sau 400 euro pe lună.

„Nu e rău la vârsta mea să fiu plătit doar pe răspunsurile mele pe un chat”, a spus el.

Venituri de câteva sute de euro pe lună

Recenziile pot creşte rata de apreciere a produsului, astfel încât să obţină mai multă vizibilitate şi să atragă un număr mai mare de clienţi. Cei care fac comerț online trăiesc din asta.

„Fenomenul recenzii pentru produse gratuite a avut rate absurde de creştere în ultimele luni”, spune un sicilian de 37 de ani, care a revândut zeci de produse obţinute pe această cale.

Asociațiile consumatorilor trag însă un semna de alarmă și sunt de părere că Amazon ar trebui să facă mai mult pentru a-şi proteja clienţii de aceste înşelătorii cu recenzii

„Amazon pretinde că face ceva în această privinţă eliminând din când în când  zeci de mii de recenzii, dar adevărul e că sunt milioane. Realitatea este că piaţa e manipulată”, e de părere Massimiliano Dona, şeful Uniunii Naţionale a Consumatorilor.

Implicațiile unor astfel de recenzii devin tot mai grave, deoarece cumpărătorii pot fi, evident, înșelați. Numai anul trecut, în câteva luni, recenziile false au stimulat vânzările de produse nesigure și au afectat afacerile pentru vânzătorii legitimi. Nume mari din comerț au decis să rupă unele legături cu Amazon.

Amazon declara atunci că folosește “instrumente puternice de învățare automată și anchetatori calificați pentru a analiza peste 10 milioane de recenzii trimise săptămânal, cu scopul de a opri recenziile abuzive înainte de a fi publicate vreodată”. Doar că nu prea-i reușește.

SURSĂ ARTICOL

Visits: 14

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *