Haideti sa vedem cum va functiona ray tracing-ul pe PlayStation 5!

Saptamana trecuta am fost martori la dezvaluirea noii console de la Sony. PlayStation 5 s-a lasat asteptata, insa prezentarea a fost pe masura asteptarii. Un lucru despre care nu s-a discutat prea mult insa, a fost tehnologia ray tracing. Am primit doar confirmarea ca va fi acolo, insa nu stiam in ce fel va functiona. Desigur, internetul fiind internet a venit cu un raspuns rapid.

Digital Foundry este o publicatie cu renume pentru analizele amanuntite. De aceasta data, a lansat un video de un sfert de ora in care explica in detaliu cum vor profita primele titluri de PlayStatin 5 de ray tracing. Intrucat continutul acestora nu este pentru toata lumea, ori multi nu au rabdare sa-l urmareasca, o sa atasez videoclipul mai jos, urmand sa il traduc pe intelesul tuturor.

Ce jocuri de PlayStation 5 au ray tracing si cum este implementata tehnologia?

Haideti in primul rand sa vedem ce jocuri de PlayStation 5 au ray tracing. Bine, cel putin pentru moment. De mentionat si faptul ca fiecare are o implementare diferita, deci nu pot fi aruncate in aceeasi oala.

  • Ratchet and Clank: Rift Apart
  • Marvel’s Spider-Man: Miles Morales
  • Pragmata
  • Demon’s Souls
  • Gran Turismo 7
  • Stray

In articol ma voi axa mai mult pe Gran Turismo 7 care foloseste reflexii realiste si pe Pragmata, care pare sa foloseasca atat reflexiile, cat si iluminarea globala. Momentan nici nu sunt disponibile informatii oficiale, deci ar fi destul de greu sa spun 100% cum functioneaza fiecare joc. Sa incepem insa cu primul titlu de PlayStation 5 de care ma voi lega.

In video-ul celor de la Digital Foundry, focusul a fost concentrat pe cele doua jocuri mai sus mentionate. Asadar, sa vedem ce are de spus Gran Turismo 7. In acest joc vorbim despre reflexii ray-traced. Nu voi intra in detalii amanuntite, insa va pot spune cam asa: jocul va rula la rezolutie 4K, insa reflexiile create cu ajutorul ray tracing-ului nu. Acestea din urma vor fi downscaled la 1080p sau chiar mai putin, iar prin intermediul unui proces cunoscut drept interlacing vor fi integrate in cadrul final. Acest proces ia practic doua imagini si le suprapune pentru a obtine una singura de calitate mai mare; toate acestea fara a taxa performanta. In acest fel, reflexiile din Gran Turismo 7 arata foarte bine si permit in continuare jocului sa ruleze la 60FPS pe PlayStation 5.

Cum vor rula jocurile cu mai multe efecte de ray tracing?

Ei bine, este momentul in care vorbim despre Pragmata, un joc creat de Capcom si care se pare ca foloseste doua implementari ale acestei tehnologii. In primul rand, avem reflexiile ray traced care par sa foloseasca acelasi procedeu de implementare ca in cazul lui GT7. Doar ca aici nu mai vorbim de masini care se reflecta, ci de elemente mult mai fine. Spre exemplu, in acest cadru, vedem cum se reflecta orasul in ochiul personajului, dar in acelasi timp putem vedea si reflexia genelor. Un detaliu foarte bine scos in evidenta si lasat in trailer special pentru ochii antrenati.

Haideti insa sa vorbim despre iluminarea globala, care in teorie ar trebui sa fie cel mai greoi proces de ray tracing. Pana la urma, se presupune ca toata iluminarea unui cadru trebuie generata pe baza uneia sau a mai multor surse de lumina. Asta inseamna ca procesorul grafic din PlayStation 5 trebuie sa calculeze in timp real unde este sursa de lumina si cum formeaza aceasta iluminarea cadrului.

Dupa cum ne arata si cei de la Digital Fondry in video, cea mai buna referinta pentru iluminarea globala in Pragmata se arata atunci cand personajul paseste printre masini. In acel moment, se observa o tenta galbena care se reflecta pe costumul acestuia. Acel galben vine de la reflexia formata de taxiul din dreapta personajului. Cum s-a ajuns aici? Ei bine, nucleele de ray tracing calculeaza lumina soarelui care cade pe masina, iar mai departe se reflecta pe jucator. Deja PlayStation 5 nu mai suna atat de plictisitor, nu? Ei bine, acesta este un proces foarte greu pentru hardware, dar pare ca acesta este destul de puternic incat sa il sustina. Sunt sigur ca vorbim de sute de ore investite in optimizare si gasirea de solutii pentru a fluidiza procesul, dar asta este magia consolelor pana la urma.

Pragmata Ray Tracing Global Illumination PlayStation 5

La ce ne putem astepta de la noul PlayStation 5?

Ei bine, sunt destul de sigur ca noua generatie de console, atat de la Sony cat si de la Microsoft, vor schimba regulile jocului. Tehnologia de ray tracing pare sa fie un element foarte important care va ramane cu noi mult timp de acum inainte, iar faptul ca a fost integrata in console, ar trebui sa ne conduca la un lucru; ar trebui sa ne indreptam privirea spre PC-ul de gaming si in special placile video ce urmeaza sa apara. Cu ajutorul seriei RTX 2000 de la NVIDIA am atins, de la distanta, aceasta tehnologie. Insa cred ca nu am vazut decat varful aisbergului in acest punct. Generatiile urmatoare de la NVIDIA si AMD ne vor demonstra, cu siguranta, cu ce se mananca ray tracing-ul si PC-ul va lua forma consolei puternice. In acelasi timp, PlayStation 5 si Xbox Series X cred ca vor fi solutiile pentru oamenii care nu vor sa investeasca prea mult intr-un PC, sau care nu au expertiza necesara pentru a-si bate capul cu ce inseamna un calculator de jocuri.

Visits: 69