Am incercat sa fac trecerea la gaming 4K alaturi de ROG Swift XG27UQ!
Mereu am fost curios si mi-a placut sa testez cele mai noi tehnologii legate de gaming. Tineam de mult sa vad ce inseamna sa te joci 4K, dar nu ma simteam pregatit sa renunt la 144Hz pentru asta. Pana l-am intalnit: ROG Swift XG27UQ. Un grasan de 27″ cu un picior mare si full de luminite. Dar ce aduce in plus este un panou VA cu rezolutie 4K si o rata de refresh de 144Hz. In plus ofera si suport G-Sync care se pupa perfect cu RTX 2080-ul din dotare. Ca sa storc maximul din placa i-am facut un OC pana la 2150MHz si am trecut la treaba.
Cum se vede 4K pe 27″ si ce probleme am intampinat?
La inceput am fost sceptic referitor la cum va arata 4K pe un panou cu o diagonala asa mica. Pana la urma vin de pe un monitor cu aceeasi diagonala, dar cu rezolutie 1440p. Trecerea a fost lina, iar odata ajuns la 4K am inceput sa vad diferente. Prima chestie care mi-a sarit in ochi cand am vazut imaginea pe ROG Swift XG27UQ a fost claritatea textului. Mi-e greu sa explic cat de fin pare finisajul literelor si cat de placut la vedere este editorul de text din WordPress dupa trecerea la 4K. Asta se datoreaza denstitatii pixelilor care este enorma pe acest format.
In jocuri am sesizat a doua mare diferenta. Trecerea in 4K a avut un impact bilateral. In primul rand mi-a ingenunchiat placa video ca nimic altceva pana in acest punct, dar in acelasi timp m-a facut sa exclam plin de uimire: „Ba, ce #$%! e asta?! Cat de bine se vede!!!” Si sentimentul s-a amplificat cand am descoperit ca matahala asta de monitor are si HDR400. Nu se compara cu HDR1000, dar tot ofera un plus vizual bine-venit.
Dar in subtitlu vorbeam de probleme. Din fericire, n-au fost cauzate de monitor, astfel ROG Swift XG27UQ s-a descurcat minunat. Nuuu, problemele au venit de la saracia asta de Windows 10. Microsoft…. faci asta de nspe ani. Chiar nu putem sa facem si noi ceva cu scalarea? Acelasi lucru este valabil si pentru Valve si Steam-ul lor de toate zilele care nu vrea sa mearga bine in 4K nici batut. Really, singurele doua aplicatii care au mers bine nativ la rezolutia asta au fost Google Chrome si Adobe Photoshop.
ROG Swift XG27UQ – Un pachet complet!
Nu pot vorbi despre micul meu experiment fara sa arunc cateva vorbe bune partenerului de lucru. ROG Swift XG27UQ s-a dovedit a fi mai mult decat m-am asteptat si inca ma surprinde cat de bine se comporta un monitor 4K la 144Hz. Daca spuneam acum trei-patru ani ca mi-ar placea asa ceva, lumea m-ar fi facut nebun. „Adica, cum dom’le, si 4K si la 144Hz? Ce esti tu, NASA?!” Uite totusi ca tehnologia mi-a sarit in ajutor si chiar am ajuns sa avem astfel de modele pe piata.
Ce am regasit in acest monitor este un produs solid. Panoul VA asigura o calitate a imaginii buna, iar timpul de raspuns nu este deloc rau pentru un astfel de model. Din pacate prezinta ceva ghosting, insa este de iertat tinand cont de ce alte beneficii ai, iar in utilizarea zilnica nu e atat de sesizabil.
Constructia este mai barbara de felul ei; monitorul este greoi, gros si are un aspect industrial. Ocupa o multime de spatiu pe birou, luminile pot fi de-a dreptul atroce, dar nu ii pot reprosa mare lucru. Ajustarea pe inaltime si pe orice axa, in mare, se face foarte usor si poti sa-l ajustezi asa cum te taie capul. Conectivitatea este si ea decenta, avand parte de doua HDMI 2.0 si doua DisplayPort 1.4. Alaturi de acestea, mai avem un jack 3.5mm pentru casti si doua USB-uri 3.0.
Vedeta serii: Gaming-ul 4K – Suntem pregatiti hardware pentru asa ceva?
Configuratia pe care am testat jocurile este formata dintr-un AMD Ryzen 7 3800XT, 16GB RAM la 3600MHz si o placa video RTX 2080 Strix cu overclock destul de generos. La partea gaming, nu m-am omorat sa descarc mare lucru; pana la urma e experimentul meu. Asa ca am jucat ce aveam eu prin PC instalat la momentul respectiv.
Jocurile pe care le-am avut instalate sunt un mix de AAA-uri mai noi si mai vechi. Acestea sunt optimizate diferit, au fost create diferit, astfel ofera un mix destul de interesant. Anomaliile aici sunt Death Stranding si Hellblade: Senua’s Sacrifice. Despre primul am mai vorbit, iar aceasta medie de FPS este atinsa cu ajutorul DLSS 2.0. In cazul lui Hellblade insa, vorbim despre optimizare facuta prost. Metal Gear Solid V: Ground Zeroes este blocat la 60FPS, insa sunt convins ca ar fi putut atinge cu usurinta 90-100FPS daca nu exista acest obstacol.
Scurt pe doi, jocurile au aratat si s-au miscat super bine pe ROG Swift XG27UQ. Asta ne arata ca gaming-ul 4K la 60FPS (cel putin) este rentabil in 2020. Ce-i drept, configuratia necesara este mult peste puterea de cumparare a utilizatorilor normali, dar vorbim momentan de nisa; de segmentul enthusiast daca vreti sa-l numiti asa.
Concluzia este simpla. Gaming-ul in 4K se poate, mai ales cand tinem cont ca toate titlurile de mai sus sunt la Ultra. Acesta costa insa, iar in cazul de fata, doar monitorul este vreo 5.000 de lei. Nu cred ca suntem inca pregatiti pentru asa ceva, insa viitorul suna din ce in ce mai bine si cred ca in vreo doi ani de acum, vom putea visa la gaming 4K@144Hz.