NVIDIA va opri suportul software pentru SLI incepand cu Ianuarie 2021
NVIDIA a fost in centrul atentiei in ultimele saptamani gratie lansarii noii GeForce RTX 3080. Un lucru pe care publicul nu l-a observat (pe buna dreptate) este lipsa suportului SLI sau NVLink. Acesta din urma va fi disponibil pe noua generatie, dar este rezervat doar pentru RTX 3090. De curand insa, producatorul de placi video a anuntat ca incepand cu Ianuarie 2021 va inceta sa mai creeze profiluri SLI, astfel punand capat unui concept interesant, insa defectuos.
SLI este un nume care a avut o oarecare greutate in trecut. Imi amintesc cum salivam la configuratii cu doua placi video legate printr-unul dintre bridge-urile acelea frumoase cu RGB. Insa cu cat am devenit mai curios si mai interesat de asta, cu atat mi-am dat seama ca NVIDIA nu prea s-a descurcat grozav cu implementarea. Iar acum lucrurile vor lua o turnura si mai grava. SLI oricum nu mai exista, fiind inlocuit de NVLink. Si nici macar acesta din urma nu se bucura de succes.
Unde si de ce a disparut SLI?
In realitate, toate astea se intampla deoarece placile video au devenit foarte puternice pe cont propriu iar preturile s-au modificat enorm. Daca acum 15 ani o placa video de top te costa in jur de 300$, acum lucrurile stau cu totul altfel. Procesoarele au devenit accesibile, in timp ce preturile pentru placile video au explodat de-a dreptul. Asa vedem sume din patru cifre pentru GeForce RTX 3090 spre exemplu.
In momentul de fata, problema se pune altfel. Haideti sa creem un scenariu fictiv: de ce mi-as cumpara doua RTX 2070 pentru un setup SLI, cand la aceiasi bani sau mai putin pot avea direct RTX 2080 Ti? Si unde cele doua placi combinate ar oferi poate niste scoruri mai mari in jocuri, problema este ca NVIDIA trebuie sa lucreze activ alaturi de dezvoltatorul jocurilor respective. In acest fel, esti foarte limitat la ce poti sa joci cu NVLink si sa aiba si un sens.
Singura utilizare reala pentru NVIDIA NVLink o mai vad doar in mediul profesional, unde poate exista softuri capabile sa foloseasca puterea de procesare pe care o vor genera doua GeForce RTX 3090. Insa si aici am cateva semne de intrebare intrucat habar nu am ce soft ar putea manca atat de multe resurse. Pana atunci, sa-i uram un drum bun tehnologiei SLI. A fost o incercare interesanta, insa timpul nu a fost bland cu aceasta.