Tim Drone

8 alimente și băuturi de evitat dacă ai artrită

Artrita este o problemă de sănătate ce presupune inflamația cronică la nivelul articulațiilor. Este o afecțiune dureroasă care necesită tratament cronic.

Sursa foto: Shutterstock

Cercetările recente sugerează că, printr-un regim alimentar atent gândit, mai precis, prin excluderea anumitor alimente și băuturi, se poate reduce din severitatea simptomelor la pacienții cu artrită și osteoartrită inflamatorie, ceea ce contribuie la o calitate a vieții îmbunătățită, scrie doc.ro.

Iată opt alimente și băuturi pe care ar trebui să le eviți dacă ai artrită.

1. Zahărul adăugat

Specialiștii recomandă limitarea aportului de zahăr, în special pacienților cu artrită. Zahărul adăugat se regăsește în bomboane, înghețată, sucuri acidulate și multe alte alimente, inclusiv în cele la care nu te-ai gândi, cum ar fi pâinea sau muștarul.

Un studiu1 efectuat pe 217 pacienți cu artrită reumatoidă sugerează că sucurile acidulate cu zahăr și dulciurile din comerț se numără printre alimentele care agravează cel mai puternic simptomele artritei.

În plus, băuturile carbogazoase cu zahăr pot chiar crește riscul de artrită. Așadar, este important să limitezi consumul de asemenea băuturi, chiar dacă nu suferi de artrită, dar ești la predispus la această afecțiune.

2. Carnea roșie și cea procesată

Potrivit mai multor cercetări, carnea roșie, precum și cea procesată, contribuie la creșterea inflamației în corp, ceea ce poate agrava simptomele de artrită.

De exemplu, persoanele care consumă frecvent carne procesată și/sau carne roșie au un nivel semnificativ mai crescut de markeri inflamatori, printre care se numără și interleukina-6, proteina C reactivă și homocisteina.

La polul opus, dietele vegetariene, sau cel puțin cele care exclud carnea roșie, pot ajuta la ameliorarea simptomelor de artrită, prin scăderea nivelului de inflamație în corp.

3. Alimentele cu gluten

Glutenul se referă la un grup de proteine din grâu, orz și secară. Potrivit unor cercetări, există o legătură directă între consumul de gluten și creșterea nivelului de inflamație în corp, iar prin excluderea glutenului din alimentație se pot ameliora simptomele de artrită.

De asemenea, persoanele care suferă de boală celiacă sunt mai expuse riscului de artită, iar în cazul acestora, regimul alimentar trebuie să excludă complet glutenul.

4. Alimentele extrem de procesate

Alimentele foarte procesate, cum ar fi mâncarea de tip fast food, produsele de patiserie și cele care conțin cereale rafinate, zahăr adăugat, conservați și alte ingrediente cu potențial de inflamație, pot contribui la agravarea simptomelor de artrită.

Conform celor mai recente cercetări, alimentația persoanelor din țările occidentale este bogată în produse procesate, care pot crește exponențial riscul de artrită, pe lângă alte afecțiuni, în special obezitatea și bolile de inimă.

Prin urmare, pentru a evita riscul de îmbolnăvire, dar și înrăutățirea simptomelor de artrită, se recomandă un consum limitat și rar de alimente extrem de procesate.

5. Alcoolul

Alcoolul este asociat cu agravarea simptomelor de artrită, prin urmare pacienții care suferă de această afecțiune sunt încurajate să diminueze sau să evite consumul de alcool.

Potrivit unui studiu2 realizat pe 278 de pacienți cu spondiloartrită axială, o formă de artrită inflamatorie care afectează în principal coloana vertebrală și articulațiile sacroiliace, consumul de alcool poate crește intensitatea durerilor resimțite la nivelul zonelor afectate de boală.

De asemenea, mai multe studii sugerează că un consum frecvent de alcool poate crește severitatea și frecvența crizelor de gută.

Nu în ultimul rând, consumul regulat de alcool este asociat cu un risc crescut de osteoartrită, deși subiectul este încă în cercetare, iar informațiile obținute până în prezent nu sunt complet concludente.

6. Anumite tipuri de ulei vegetal

Dietele bogate în acizi grași Omega-6 și sărace în acizi grași Omega-3 pot agrava simptomele de osteoartrită și artrită reumatoidă, spun experții.

Deși ambele tipuri de acizi grași sunt necesari pentru un corp sănătos, dezechilibrul de cantitate dintre acizii Omega-6 și Omega-3 se remarcă în alimentația majorității europenilor, iar acest fenomen poate da curs unui grad de inflamație crescută în corp.

Prin reducerea consumului de ulei vegetal, cu excepția uleiului de măsline, avocado și cocos, alături de creșterea celui de alimente bogate în acizi grași Omega-3, cum ar fi peștele gras și semințele de in, se poate îmbunătăți simptomatologia pacienților cu artrită și alte boli inflamatorii.

7. Alimentele bogate în sare

Reducerea consumului de sare este una dintre recomandările principale adresate pacienților cu artrită. Printre alimentele cu un conținut ridicat de sare se numără supele la conservă, pizza, chipsurile din cartofi, anumite tipuri de brânză, alimentele procesate și produsele de patiserie.

În plus, cercetătorii sunt de părere că un aport ridicat de sodiu poate fi un factor de risc important pentru anumite afecțiuni autoimune, printre care și artrita inflamatorie.

8. Alimente bogate în produși avansați de glicație (PAG)

Produșii avansați de glicație (PAG) sunt molecule obținute în urma unor reacții dintre zahăr și proteine sau grăsimi. Aceștia se regăsesc în mod natural în alimente crude de sursă animală, dar se pot obține și prin anumite metode de gătire.

Așadar, alimentele de origine animală cu un conținut ridicat de proteine și grăsimi, care sunt prăjite, coapte, gătite la grătar sau afumate se află în topul celor mai bogate în PAG. Printre acestea se numără fripturile, mezelurile, cremwurștii și carnea din produsele de fast food.

De asemenea, există și numeroase alimente de origine vegetală care, în urma gătirii și/sau a procesării, dobândesc un conținut ridicat de PAG. Printre acestea se regăsesc cartofii prăjiți, margarina, brânza procesată și maioneza.

Atunci când produșii avansați de glicație se acumulează în cantități ridicate în organism, se declanșează două fenomene dăunătoare pentru corp, și anume stresul oxidativ și inflamația în exces. Atât stresul oxidativ, cât și inflamația sunt strâns legate de agravarea simptomelor, dar și a progresului bolii, la pacienții cu artrită.

De altfel, specialiștii susțin că persoanele care suferă de artrită inflamatorie au, de obicei, un nivel mai crescut de produși avansați de glicație în organism, în comparație cu cei care nu au această boală. Acumularea de produși avansați de glicație la nivelul oaselor și articulațiilor joacă un rol semnificativ și în instalarea osteoartritei.

Din aceste motive, se recomandă înlocuirea alimentelor cu un conținut ridicat de PAG cu fructe, legume, leguminoase, carne slabă și pește.

SURSĂ ARTICOL

Visits: 4

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *