Efectele Offsetului-Aviation Valley
Pe 18 Aprilie 2003 Polonia a luat nu numai decizia de achizitie a 48 de avioane F-16 C/D Block 52, cele mai moderne la acea vreme, dar si cea de a dezvolta o industrie moderna si viabila de aparare si aviatie prin semnarea unui Contract de offset semnificativ.
Unul din domeniile care a beneficiat in mod semnificativ de pe urma contractului de offset a fost fabricarea de componente, constructia si testarea de motoare turbojet incepind cu motoarele PW-100-229 instalate pe avioanele F-16 C/D, valoarea exporturilor catre Canada ajungind la 358 milioane de dolari in 2017.
Este deja mai mult sau mai putin cunoscuta preocuparea marilor companii de a reduce costurile prin dezvoltarea de furnizori in pietele cu costuri mai reduse, inclusiv cu forta de munca, astfel ca investitia initiala a continuat sa se dezvolte si sa se diversifice, adaugind noi capabilitati. Astfel incepind cu 2011 P&W Reszow a trecut la asamblarea de APU-uri ( Auxilaary Power Units), cca 40 fiind asamblate in fiecare luna avind clienti majoritatea firmelor din domeniu : Airbus, Boeing, COMAC, Embraer, LM sau Mitsubishi.
Investitiile nu s-au oprit aici, in unele cazuri fiind folosite si fonduri europene, astfel ca astazi PZL Reszow este perfect integrata in grupul Prattt & Whitney devenit printr-o serie de achiztii si fuzionari parte a companiei Raytheon, are un personal de 4000 de oameni si contribuie semnificativ la cifra exporturilor acestei industrii care a crescut impresionant incepind cu 2003, ajungind in 2019 la peste 400 milioane de dolari numai cu Canada, de la o cifra de de 15-20 milioane inainte de semnarea contractului F-16, asa cum se vede din figura de mai jos.
source: tradingeconomics.com
PZL Reszow este doar un prim exemplu al clusterului industrial dezvoltat incepind cu 2003 pe baza aplicarii offsetului, cind s-au pus bazele asociatiei non-profit Aviation Valley care a condus la o transformare radicala a industriei poloneze, a carei productivitate a crescut de peste 3 ori. Astfel, daca in 2003 companiile reunite in aceasta asociatie aveau o cifra de afaceri de cca 250 milioane de dolari, cu aproape 10000 de angajati, astazi in jur de 24000 de angajati produc de cca 2 miliarde de dolari.
Poate ar trebui reamintit ca la nivelul anilor 90, echivalentul romanesc al PZL Reszow, Turbomecanica, detinea tehnologii si avea colaborari vechi cu firme vestice, in timp ce la PZL Reszow se fabrica motorul Walter sau motoare sovietice. Diferenta de viziune insa a facut ca firma Turbomecanica sa treaca printr-un proces de privatizare si listare la bursa controversat, prin care actiunile fabricii au ajuns in posesia managementului de atunci, pentru ca azi sa nu mai conteze practic in peisajul industrial si economic desi firma General Electric ca si alte firme din domeniu au depus eforturi de angajare a industriei romanesti intr-un proces similar cu cel din Polonia.
Foto : Banca de testare motor F-100-229; Credit : Flickr