Review Mafia: Definitive Edition – O experienta clasica in straie high definition!
Valul actual de jocuri remasterizate si remake-uri a bubuit, iar asta nu este neaparat rau. Daca a fost un titlu care a agitat apele serios cand a venit vorba despre un remake, acesta este cu siguranta Mafia: Definitive Edition. Cand 2K a anuntat ca lucreaza la o varianta remake a clasicului din 2002, popularitatea acestei miscari de revenire la titluri vechi de succes a inceput sa creasca. Dar oare a meritat asteptarea si tot hype-ul? Scurt pe doi, da! Dar haideti sa intram mai adanc in acest subiect si sa vedem cat de bun este remake-ul celor de la Hangar 13.
Initial eram cam sceptic cu privire la Mafia: Definitive Edition deoarece la baza acestui remake stau oamenii de la Hangar 13. Studio-ul nu are chiar cea mai buna reputatie in industrie dupa o lansare problematica a Mafia III in 2016. Dupa care a urmat Mafia II: Definitive Edition care in loc sa imbunatateasca jocul de baza, mai mult a reusit sa-l strice. De data aceasta, se pare ca principiul Third Time’s a Charm a functionat.
Povestile cu mafioti nu vor muri niciodata!
Chiar daca in 2020 nu mai auzim prea multe despre mafia din Statele Unite ale Americii si atentia noastra este indreptata spre alte chestiuni, povestile clasice precum The Godfather, Scarface si Goodfellas nu vor inceta sa fascineze publicul, indiferent de generatie. La fel este si in cazul jocurilor video, iar Mafia: Definitive Edition este exemplul perfect. Pe cand originalul a fost lansat in 2002, subsemnatul avea venerabila varsta de cinci ani. Deci nu aveam eu mare habar de poveste, iar de jucat l-am jucat prea mic ca sa-l inteleg, urmand ca mai apoi sa uit aproape complet de existenta sa.
Acest remake mi-a oferit sansa sa traiesc senzatia pe care multi dintre cititorii mai in varsta o simteau acum mai bine de 18 ani. O poveste clasica despre sansa si cum unii oameni pur si simplu sunt in locul potrivit la momentul potrivit. Intrii in pielea lui Tommy Angelo, un sofer de taxi din Lost Heaven care a fost lovit de (ne)sansa de a fi exact unde trebuie atunci cand doi mafioti aveau nevoie de un sofer bun care sa-i salveze de membrii unei familii rivale. Din acel moment, viata lui Tommy s-a schimbat complet si a ajuns un membru respectat al familiei Salieri. Alaturi de Don Ennio Salieri, Sarah, Paulie si Sam, vei trai o poveste despre succes, tradare, razbunare si iubire.
Pe parcursul jocului toate personajele s-au simtit extrem de reale si mi-am putut crea o idee despre fiecare gratie personalitatii inspirate de scriitori. In plus, totul este on-point; de la fetele personajelor, la actorii vocali si atentia la mici detalii precum particularitati ale diferitelor accente din joc. Iar Mafia: Definitive Edition face toate acestea sa se armonizeze printr-o fidelitate grafica care adesea ma face sa cred ca Hangar 13 a vrut mai de graba sa creeze un film, nu neaparat un joc.
Grafica nu este totul, dar implementata bine poate schimba un joc
Prima impresie pe care mi-a lasat-o Mafia: Definitive Edition a fost foarte buna. Prezentarea grafica este demna de anul 2020, asta in ciuda faptului ca jocul are la baza un motor grafic dezvoltat de Hangar 13 pentru Mafia III din 2016. Acest motor a fost insa tunat fin si a primit retusurile necesare pentru a evita situatiile neplacute din trecut. Asta se vede, dar si mai important se simte. O sa vorbesc intai despre grafica, urmand ca mai apoi sa spun cateva vorbe despre optimizare.
Cand vine vorba despre modul in care arata Mafia: Definitive Edition, pot spune ca este un joc lansat pe final de 2020. De la texturile atent construite, pana la iluminarea realista care m-a facut sa ma intreb daca chiar avem nevoie de Ray-Tracing in toate jocurile, avem in fata un joc foarte aratos. Printre cele mai importante aspecte legate de grafica mi se pare arhitectura. De la micile cladiri rurale din afara orasului, pana in inima Lost Heaven se poate observa atentia la detaliu. De multe ori m-am oprit din ce faceam ca sa ma holbez la o cladire precum biserica in stil gotic din centrul orasului.
Pe partea de optimizare trebuie sa recunosc ca sunt putin surprins. Ma asteptam ca Mafia: Definitive Edition sa aiba problemele specifice Hangar 13 dar se vede clar ca lansarile trecute i-au invatat niste lectii grele. Imi este putin cam greu sa vorbesc despre optimizare si o sa va explic si de ce. Am rulat jocul cu toate detaliile la maxim in rezolutie 2K si am obtinut peste 100FPS constant. Asta se datoreaza insa sistemului in care am un procesor AMD Ryzen 7 3800XT, 16GB RAM la 3600MHz si o placa video NVIDIA GeForce RTX 3080. Daca ar fi sa ma raportez fix la procente si diferentele dintre produsele testate de mine, o configuratie cu un Ryzen 5 3600X, 16GB RAM si o RTX 2070 nu prea ar trebui sa aiba probleme in a rula jocul la Ultra cu 60FPS. Poate o setare la Medium ici-colo, dar va asigur ca nu va arata deloc prost nici asa.
Mafia: Definitive Edition este un joc nou cu o mecanica prea veche
Daca am ceva de reprosat remake-ului creat de Hangar 13, este cu siguranta vorba despre autenticitatea gameplay-ului. Inteleg ca jocul original a avut un gameplay super la vremea lui, insa la un majorat distanta ma asteptam ca Mafia: Definitive Edition sa se simta altfel. Din nefericire, modul in care se misca personajele, limitarile fizice total inutile si luptele se simt foarte prost. Si de departe cea mai slaba mecanica este cea a luptelor. Fie ca vorbim despre lupte melee sau cu arme, totul se simte foarte repetitiv si plictisitor. Intr-o bataie mano-a-mano ai cateva miscari mari si late si ma jur ca nu am vazut mai mult de o singura animatie de dodge. Asta taie din elanul jocului si te face sa treci rapid peste lupte doar ca sa poti urmari in continuare povestea. Acelasi lucru este valabil si in cazul armelor. Acestea se comporta foarte prost si nu au nicio treaba cu realitatea. Sa nu mai zic si de faptul ca inamicii sunt bureti umblatori la cate gloante incaseaza pana sa cada, iar asta la dificultatea Hard.
La fel ca si inamicii controlati de AI, atat tu cat si partenerii tai de lupta sunteti un fel de super-eroi care intr-o batalie cu pistoale incasati vreo zece bucati pana picati, dar intr-un cutscene un glont este de ajuns ca sa bage un mafiot intr-un costum de lemn. Asta stirbeste din realismul jocului si rupe continuitatea. Si s-a vazut cel mai rau intr-o misiune in care un coleg a fost impuscat in cinematic si tragea sa moara, ca mai apoi sa isi incaseze gloante din Tommy Gun cu nonsalanta in timp ce urla ca trebuie sa ajunga mai repede la spital. Si ca veni vorba despre gloante, hitbox-ul este o gluma proasta. Ceea ce pare a fi un glont in cap, de multe ori va lovi un umar sau vreo pasaroaie ce zboara linistita pe deasupra pistolarilor.
Toate astea pare stupide de-a dreptul, mai ales cand te uiti la mecanica de condus din Mafia: Definitive Edition. Poate ca unii nu vor fi de acord cu mine, dar mi se pare ca aici chiar s-a lucrat mult. Zic asta deoarece primele secvente de gameplay din joc se petrec la volanul masinii. Dupa aceea, tot avantul iti este taiat de momentul in care Tommy coboara pentru prima oara din taxiul sau ca sa treaca la o scena de urmarire pe jos, printre cladiri, plina de frustrari si mecanici parca scoase din jocul original. In plus, cursele revin iar misiunea deja celebra pe care multi jucatori au considerat-o una dintre cele mai grele din istoria jocurilor video este acum doar o chestiune de adaptare. Dupa doar o tura de circuit deja vei sti cum sa controlezi masina, iar victoria este la o aruncatura de bat. In plus, vedem pentru prima oara motocicletele ca parte a jocului. Le poti „calari” linistit si controlul acestora este acceptabil. In plus, vei avea si politisti pe motoare care te vor urmari, iar asta adauga la dinamica urmaririlor.
Un alt lucru putin derutant si specific jucatorilor pe PC este controlul. Nu stiu de ce s-a schimbat atat de mult de la remasterul Mafia II, insa in Mafia: Definitive Edition atacurile melee sunt actionate pe tasta Q, in timp ce iti feresti capatana de un pumn inamic pe ALT. Nu era mai simplu din click dreapta si stanga? Sau portarea de pe console pe PC necesita prea multa munca pentru a implementa si controale din mouse?! Dar asta pare stupid intrucat luptele cu arme folosesc mouse-ul si includ chiar si schimbarea unghiului din care vezi personajul prin apasarea rotitei de scroll. O sa numesc asta o dovada de lene din partea echipei de dezvoltare si o las asa cum a picat. Poate din controller este altfel, insa personal am fost putin iritat de treaba asta.
Resuscitarea unui clasic!
Mafia: Definitive Edition este modul in care Hangar 13 isi cere scuze pentru lansarile nereusite de pana acum si isi castiga un loc in inimile fanilor Mafia care inca le duc dorul celor de la 2K Cehia. Un remake impresionant, mai ales daca tinem cont de faptul ca a fost creat pe timp de pandemie. Chiar citeam zilele trecute despre cum a fost inregistrata coloana sonora cu cate un membru al orchestrei pe rand in cabina de inregistrare. Se vede ca avem in fata un proiect creat din pasiune, pentru pasionati.
Da, da, are si neajunsuri, dar daca poti trece peste mecanica de gameplay prafuita si te bucuri de povestea clasica plina de personaje usor de indragit si te lasi pierdut prin arhitectura clasica din Lost Heaven-ul anilor 1930, sunt sigur ca vei avea o experienta de neuitat in acest joc; fie ca il parcurgi pentru prima oara, sau esti un fan care revine dupa multi ani.
Poveste – 9
Grafica si Sunet – 8.5
Gameplay – 7
8.2
De jucat!
Mafia: Definitive Edition ii pune pe cei de la Hangar 13 intr-o lumina buna dupa mult timp in care au fost huliti de fanii seriei. Dupa acest remake, nu pot sa nu ma intreb cum ar arata si s-ar juca un posibil Mafia IV. Un om poate visa, da?!