CES 2021-NVIDIA anunță RTX 3060 12GB și seria RTX 3000 Mobile
NVIDIA a vrut să înceapă anul 2021 în forță, iar în cadrul CES 2021 compania a prezentat o mulțime de lucruri. Însă cele mai importante puncte din prezentare au fost plăcile video RTX 3000 Mobile și noua GeForce RTX 3060 12GB memorie video. Personal, am fost încântat de aceste anunțuri și mă așteptam la o prezentare mai sărăcăcioasă, însă compania a reușit să atingă cel puțin două categorii de fani cu noile sale produse.
NVIDIA GeForce RTX 3060 – Nu văd bine?!
Pe frontul soluțiilor grafice dedicate pentru PC-uri, noua generație de la NVIDIA a reușit să impresioneze printr-un line-up format din modele foarte puternice. Însă cea mai ciudată parte a fost lansarea inițială care în loc de o variantă standard, ne-a adus RTX 3060 Ti; placă care culmea, părea mai bună decât 3070 ca și raport calitate/preț. Dar iată că gigantul tech reușește să își inducă și mai mult fanii în eroare odată cu prezentarea RTX 3060, o placă teoretic mai slabă decât ediția Ti, care are însă cu 2GB mai multă memorie video decât RTX 3080. Poftim?!
Bine, per total, noua RTX 3060 pierde câteva nuclee comparativ cu ediția Ti, iar impactul cel mai mare cred că îl vedem pe partea de nuclee CUDA (3584 vs. 4864). Cât despre cei 12GB de memorie video… păi vin împreună cu un bus de 192 de biți comparativ cu cei 256 biți pe care rulează RTX 3060 Ti. Per total, diferența dintre cele două plăci ar fi undeva la 15-20%, iar prețul cu vreo 500 de lei mai mic.
RTX 3000 – Chip-uri portabile mai puternice decât PS5
Când vine vorba de gaming pe PC, NVIDIA are un cuvânt puternic de spus. Iar acum, aduce generația Ampere și pe platformele mobile. Trebuia să se întâmple la un moment dat, întrucât RTX 2080 Mobile a cam împlinit doi ani, iar laptopurile aveau nevoie de un boost de performanță pentru a rămâne competitive. Iar tabăra verde ar oferi fix asta: soluții grafice pentru platformele mobile cu performanțe mai mari decât chip-urile din PS5. Și luați în calcul și suportul pentru DLSS 2.0 și Ray-Tracing.
Însă anunțul ăsta nu este numai lapte și miere dintr-un motiv foarte simplu. În timp ce performanța oferită de RTX 3000 pe PC este foarte mare, la fel este și consumul. Iar traducerea acestor chip-uri pe limba integratorilor de laptopuri este facilitată de tehnologia Max-Q de a treia generație. Dar ce impact va avea aceasta asupra performanțelor și cât de mult va reuși producătorul să scadă consumul?
Aleg să nu mă încred în toate tehnologiile minune pe care le promovează NVIDIA, însă voi include comparațiile făcute de producător:
- RTX 3060 Mobile – Cu circa 30% mai rapidă decât PS5, noua placă video oferă performanțe potrivite pentru gaming FullHD la 90FPS. Asta la prețuri care încep de la 999$ pentru un laptop dotat cu această placă.
- RTX 3070 Mobile –Urcăm la rezoluție 1440p, iar noua placă din seria xx70 Mobile oferă cu 50% mai multă performanță decât predecesoarea sa, RTX 2070. Desigur, asta costă, iar prețul unui laptop dotat cu această placă va pleca de la 1.299$.
- RTX 3080 Mobile –Nu în ultimul rând, noul flagship pentru laptopuri vine dotat cu 16GB de memorie GDDR6 și va oferi peste 100FPS la rezoluție 1440p. Toate acestea la un preț de plecare de 1.999$.
Ce am învățat din această lansare?
NVIDIA le-a dat un bombeu sub centură celor care au prins cu greu un RTX 3080 în stoc strict din perspectiva capacității de memorie. După cum ați putut observa, atât RTX 3060 pentru PC, cât și RTX 3080 Mobile vin cu mai multă memorie decât placa high-end din lansarea inițială. Iar asta mă face să mă întreb cu frică ce urmează: vine RTX 3080 Ti și varianta standard o să fie egală cu zero?
În plus, sunt puțin sceptic vis-a-vis de performanța RTX 3000 Mobile pentru că diferența de consum va fi imensă. De la spike-urile de până la 400W pe care le înregistrează RTX 3080 pe PC, până la un consum de laptop (95W?!) este cale lungă; foarte lungă chiar. Iar de la circa 300W cât trage o astfel de placă dintr-o sursă, până la cât ar putea oferi un laptop, ne uităm la o un raport consum/performanță cu circa 60-65% mai mic. Asta nu sună bine deloc, dar rămâne să vedem cum va trata NVIDIA această lansare.