Ceaiul Oolong – ce conține, beneficii, contraindicații

Deși reprezintă numai 2% din totalul de ceai din lume, ceaiul Oolong merită descoperit. Acesta combină calitățile ceaiurilor negru și verde, oferind o serie de beneficii pentru sănătate. De exemplu, poate stimula metabolismul și reduce nivelul de stres, redând o stare de bine. Descoperă care sunt beneficiile consumului de ceai Oolong.

Sursă foto: Shutterstock

Ce conține ceaiul Oolong?

Ceaiul Oolong este un ceai tradițional chinezesc, obținut din frunzele plantei Camellia sinensis. Aceasta este planta din care se obține atât ceaiul verde, cât și cel negru. Diferența constă în felul în care este procesat. Toate frunzele de ceai conțin anumite enzime, care produc o anumită reacție chimică numită oxidare. Oxidarea este fenomenul prin care ceaiul capătă culoarea închisă, scrie doc.ro.

Ceaiului verde nu i se permite un proces de oxidare îndelungat, în timp ce ceaiul negru oxidează până capătă culoarea neagră. Ceaiul Oolong se situează între cele două, așadar este oxidat parțial.

Această oxidare parțială este responsabilă pentru culoarea și gustul caracteristic al ceaiului Oolong. Cu toate acestea, culoarea frunzelor poate varia, de la verde la maroniu închis, în funcție de producătorul de ceai.

Nutrienții din ceaiul Oolong

La fel ca ceaiul negru și verde, ceaiul Oolong conține vitamine, minerale și antioxidanți benefici. Așadar, o ceașcă de ceai conține aproximativ:

– Fluor: 5-24% din doza zilnică recomandată

– Mangan: 26% din doza zilnică recomandată

– Potasiu: 1% din doza zilnică recomandată

– Sodiu: 1% din doza zilnică recomandată

– Magneziu: 1% din doza zilnică recomandată

– Niacină: 1% din doza zilnică recomandată

– Cafeină: 36 mg

O parte din antioxidanții principali din ceaiul Oolong sunt polifenoli, care oferă numeroase beneficii pentru sănătate.

Beneficiile ceaiului Oolong

1. Poate ajuta în prevenirea diabetului

Polifenolii regăsiți în ceai pot reduce nivelul de zahăr din sânge, precum și nivelul de insulină. Potrivit mai multor cercetări1, consumul regulat de ceai poate scădea riscul de diabet de tip 2. Cu toate acestea, efectele specifice ale ceaiului Oolong nu sunt la fel de studiate ca cele ale ceaiului negru sau verde. Un studiu2 recent, în schimb, sugerează că un consum zilnic de 720 ml de ceai Oolong poate scădea riscul de diabet cu 16%.

2. Poate îmbunătăți sănătatea inimii

Consumul regulat de ceai, grație antioxidanților conținuți, poate avea un impact pozitiv asupra sănătății inimii. Mai multe cercetări susțin faptul că persoanele care consumă ceai în mod regulat au tensiune arterială mai bună, nivel de colesterol scăzut, precum și risc mai mic de boli cardiovasculare.

Mai mult, potrivit unui studiu3 realizat în China, consumatorii de ceai prezintă un risc cu 39% mai scăzut de atac de cord. Studiul a fost efectuat pe băutorii de ceai Oolong și verde.

Cu toate acestea, este important de reținut că ceaiul Oolong conține cafeină, care poate crește ușor tensiunea arterială la anumite persoane sau în urma unui consum excesiv. Efectele sunt, însă, mai slabe față de cele manifestate în urma unui consum regulat și/sau excesiv de cafea. De altfel, conținutul de cafeină regăsit într-o ceașcă de ceai Oolong este cu aproximativ o pătrime mai mic față de o ceașcă de cafea, deci nu trebuie să îți faci griji în privința consumului de ceai, atât timp cât îl consume cu moderație.

3. Poate susține procesul de slăbire

Oamenii de știință sunt de părere că o parte din polifenolii regăsiți în ceaiul Oolong pot stimula metabolismul și scădea cantitatea de grăsimi absorbită din alimente. Această clasă de antioxidanți poate, de asemenea, active enzimele care ajută în transformarea grăsimii stocate de corp în energie. Conform unui studiu4 recent, atât varianta concentrată, cât și cea diluată de ceai Oolong poate ajuta în arderea a unui aport de calorii cu 2.9-3.4% mai mare, pe zi.

Acest process poate fi promovat și de conținutul de cafeină, deși polifenolii din ceai joacă rolul principal.

4. Poate îmbunătăți funcția cognitivă

Mai multe cercetări recente sugerează că ceaiul susține buna funcționare a creierului și poate preveni anumite boli neurodegenerative, precum boala Alzheimers. De altfel, anumiți compuți din ceai pot îmbunătăți funcțiile cognitive. În primul rând, cafeina poate stimula și crește nivelul secreției de dopamină și norepinefrină. Acești doi neurotransmițători pot îmbunătăți starea de spirit, capacitatea de concentrare și funcțiile creierului.

De asemenea, teina, un alt aminoacid important, poate îmbunătăți puterea de concentrare și atenua starea de anxietate. Potrivit unui studiu recent5, atât cafeina, cât și teina, pot crește nivelul de atenție și de concentrare în primele 1-2 ore după consum.

Polifenolii din ceai pot aduce și un efect de relaxare, în special la două ore de consum. În al doilea rând, specialiștii sunt de părere că un consum regulat de ceai poate preveni declinul cognitiv. Acest beneficiu este datorat cumulului de aminoacizi și antioxidanți regăsiți în ceai. De asemenea, ingredientele din ceai pot îmbunătăți memoria, funcția executivă a creierului și viteza de procesare a informației.

5. Poate îmbunătăți sănătatea oaselor și a dinților

Antioxidanții din ceaiul Oolong poate susține sănătatea oaselor și dinților, prin menținerea și chiar creșterea densității minerale osoase. Mai multe studii clinice demonstrează acest beneficiu.

Densitatea minerală osoasă crescută poate scădea riscul de fracturi, dar și de anumite boli reumatismale. Pe lângă acestea, consumul regulat de ceai a fost asociat cu reducerea plăcii dentare. Acest lucru se datorează conținutului de fluor din ceaiul Oolong, care poate întări emailul danturii.

Contraindicații și reacții adverse

Ceaiul Oolong este consumat de secole și este considerat, în general, sigur pentru consum. Cu toate acestea, conține cafeină, care poate dăuna anumitor persoane. Atunci când este consumată în exces, cafeina poate da anxietate, dureri de cap, insomnie, aritmie și, în anumite cazuri, tensiune arterial crescută. De asemenea, persoanele cu deficiență de fier trebuie să evite consumul de ceai negru, verde sau Oolong în timpul meselor și să consume alimente bogate în vitamina C, pentru a ajuta absorbția de fier.

În ceea ce privește cantitatea zilnică recomandată, se pot consuma, în medie, cinci căni de ceai Oolong pe zi, fără a depăși cantitatea de cafeină recomandată și fără riscul de reacții adverse. Femeile însărcinate trebuie să se consulte cu medicul înainte de a consuma ceai Oolong, din cauza conținutului de cafeină și teină.

Visits: 36